Tetszik a cikk? Oszd meg!

Közelít a kutya-jogsi

2010-01-21 | 22 komment

Egyebek mellett a kutyatámadások, és kutyákkal kapcsolatos balesetek számának csökkenését is remélik a bécsiek a "kutyajogosítvány" kötelezővé tételétől. Svájcban már működik a rendszer, de most a sógoroknál is bevezethetik, ha a lakosság kellő mértékben támogatja a tervezetet.

Ilyen vizsgát jelenleg is lehet tenni, de a Városháza az általában a "harci kutya" kategóriába sorolt fajták számára kötelezővé tenné. Ilyen fajták például a bullterrier, a masztiff, a pitbull-terrier és a rottweiler, stb, illetve a harci kutya listán szereplő fajták keverékei. A listán az a 13 fajta szerepel, amelyekre gyakran érkezik panasz az állatvédelmi hatóságnál, ugyanezeket gyakran adják be állatmenhelyre a tulajdonosaik, és a statisztikák szerint más fajtáknál nagyobb arányban támadnak az emberekre - nyilatkozta Ulli Sima környezetvédelmi tanácsos. "Fontos azonban elmondani, hogy nincs kőbe vésve a felsorolás" - teszi hozzá rögtön, utalva azokra a szakértői véleményekre, melyek szerint tévedés "harci kutyákról" beszélni, hiszen mindegyik kutyafajta egyedei között lehetnek veszélyes egyedek. Vannak, akik emiatt is pártolják azt a felvetést, hogy fajtára való tekintet nélkül kössék jogosítványhoz a kutyatartást.

 

A kutyajogosítvány néven emlegetett projekt lényege, hogy a gazdiknak egy elméleti és gyakorlati részből álló vizsgán kell részt venniük. Bizonyítaniuk kell, hogy értenek a kutyájuk nyelvén, felismerik a szükségleteiket, megfelelően tudnak bánni velük, és veszélyes helyzetekben is képesek megőrizni lélekjelenlétüket. Ahogy a gépjárművezetői engedélynek vezetéskor, úgy a kutyajogsinak is kéznél kell majd lennie sétáltatáskor - ellenkező esetben a hanyagságot pénzbüntetéssel torolják meg. Az osztrák fővárosban februárban más kérdések mellett a kutyatartói jogosítványról is népszavazás keretében döntenek - ha a lakosság támogatja a javaslatot, akkor a lehető legrövidebb időn belül be is vezetik.

A városvezetés adatai szerint Ausztriában évente közel hatezer ember kerül kutyaharapás miatt kórházba. Bécsben hivatalosan 53 ezer kutyát tartanak számon, ebből 2438 (4,6 százalék) tartozik a harci kutyának nevezett fajták közé. A kutyaharapások száma évi 225, és ebből 51-et (23 százalék) ejtenek a harci kutya kategóriába sorolt ebek. Az állatvédelmi hatóság becslése szerint ugyanakkor a nyilvántartottakon felül további mintegy 40 ezer eb él a városban, csakhogy ezeket nem jelentik be a tulajdonosaik a hatóságoknak.

Salzburg tartományban már létezik külön szabályozás a veszélyes kutyákra. A rendelkezést nem sokkal azután hozták, hogy 2007-ben egy staffordshire terrier megtámadott és súlyosan megsebesített egy nőt. A szabályok szerint ha egy ebnél - fajtára való tekintet nélkül - "a természetesnél nagyobb mértékű harci kedvre, támadókészségre és agresszivitásra" utaló jeleket lehet tapasztalni, akkor csak az önkormányzat engedélyével tarthatja meg gazdája a kutyát, magának a tulajdonosnak pedig alkalmassági vizsgát kell tennie.

Svájcban már jóideje működik ez a fajta szabályozás, ott kizárólag az a személy jogosult kutya vásárlására, és tartására, aki rendelkezik érvényes kutyatulajdonosi papírral. Ennek megszerzéséhez pedig részt kell venni egy tanfolyamon, ahol a leendő állattartó minden lényegeset megtanul a kutyákról, a kutyatartásról, az ember legjobb barátjával való együttélés szabályairól. A svájci modellről szóló cikkünket itt olvashatjátok.

Mit gondolsz a kutyajogsiról?
(2010.01.21 - 2010.02.21)
Remek ötlet, itthon is be kellene vezetni!
 
(33.3%)
Alapvetően jó ötlet, de azért alaposan át kéne ezt gondolni.
 
(29.3%)
Nem hiszem, hogy be kellene vezetni.
 
(13.7%)
Butaság, semmi szükség rá!
 
(23.7%)
Szavazatok száma: 468

Hozzászólások
Összes hozzászólás (22 db) | Új hozzászólás | Kedvencek közé
- 2011-02-10 11:19
22
Egyetértek, szintén kutyakozmetikusként dolgozom, és teljesen igazat tudok adni a témában!
- 2011-02-10 11:15
21
Én teljesen jogosnak tartom ezt a szabályozást.....nagyon sok ember van aki felelőtlenül tartja kutyáját....többek között én is ajándékoztam fedezésből kapott kiskutyát (amerikai bulldogot) olyan ismerősömnek akiről azt gondoltam h felelősségteljes....de tévedtem. egy vadállatot nevel a kutyájából....míg az enyém szeretetéhes, és mindent megtesz értem, megvéd mellettem áll, addig az övé már kölyök korban is véresre marta a kezét játékból, olyan címen h az ő kutyája majd "a legjobb házörző" lesz. Szerintem, az ő kutyája ha megnő a fejükre nő, és megtámadja majd a tulajdon gazdáját is. Ezzel a fajtával vigyázni kell és kicsi korban belenevelni az engedelmességet. Minden kutyafajtára ez érvényes részemről, és itt sem lenne gond ez a törvény...
- 2010-09-20 17:35
20
Én kicsit furcsálom...
Kutyajogsi??
Van benne némi igazság,de szerintem csak pórázon kéne az embereknek tartani a kutyájukat...
- 2010-01-27 19:51
19
Minden leendő gazdinak(nem csak kutya, hanem bármilyen állat megvásárlása/befogadása előtt) javasolnám, hogy vegyen részt egy tanfolyamon! Leginkább azért, hogy megismerhesse az illető faj igényeit! Ezáltal valószínüleg az állatoknak is kedve telne az állattartásban, nem csak a gazdiknak! Legalábbis nagyobb százalékban, mint most, mikor még nem mindenki fordít kellő figyelmet, kedvence igényeinek kielégítésére!
- 2010-01-24 08:55
18
Egy kérdés azoknak akik látták a médiatudósításokban a térfigyelő kamerával rögzített, a kutyáját fejbe rugdosó - joggal elitélt embert: Ha annak az embernek lett volna kutyajogsija, - akkor nagy valószínűséggel nem csinálta volna azt amit !
Az emberek fejében másként működnek a dolgok a negatívan gondolkodó emberek Magyarországában, mint Svájcban, Németországban, Ausztriában, - épen ezéret akkora a 'kutyás kultúra' ott és azért ekkora itt.
A lényeget azért a végére még a szkeptikus mellébeszélők is kimondták:
Gulyás Zoltán: "… annyiból lenne hasznos, hogy úgy legalább nehezebben lehetne valaki kutyatulajdonos és talán kevesebb olyan embernek lenne kutyája aki nem tudja mivel jár a felelős kutyatartás."
Mészáros Judit: " … Nem csak a kutyatámadások miatt, hanem azért mert akkor csak olyan embereknek lehetne kutyájuk akik valamennyire értenek is hozzá. "

- 2010-01-23 16:33
17
Sziasztok!Én nem értek egyet az előttem szólókkal. Úgy gondolom,hogy én jó gazdi vagyok,és ismerem a kutyám minden mozdulatát,és ha egy vizsgát kéne tennem,szerintem mégis elbuknék. Gondolojatok bele,hogy egy ilyen vizsgán milyen kérdések,és furfangos szabályok lennének,szerintetek hány ember szerezné meg?És mi alapján lesz egy gazdi alkalmas???? Én több állatorvossal is beszéltem már,és ez csak 1 példa a sok közül. De az egyik azt javasolta,ha rosszat csinál a kutya el kell verni. A másik azt mondta,hogy rá kell kiáltani. Van aki szerint újsággal kell megcsapni. És van aki azt vallja,hogy le kell ilyenkor locsolni. Nos,akkor kérdem én: Mi alapján és ki dönti el,hogy ki alkalmas,és ki nem???Persze,azt hiszik az emberek,hogy így sokkal kevesebb kutyatámadás lesz,de ez szerintem hülyeség. Max sokkal több kóbor és oltatlan kutya lesz.Mert akinek nincs kutyajogsija,annak nem lehet kutyája,tehát nem tudja állatorvoshoz vinni. Vagy elpusztul egy jó kis parvóban,vagy veszett lesz,és megharap. Igaz....ez tök jó!!!!!!(Remélem ezért most nem leszek leoltva. Ez a saját véleményem!)
- 2010-01-23 16:27
16
Felmérésekről annyit,hogy a német juhász öli meg a legtöbb embert a világon!Harci kutyák mi?ugyanúgy megcsinálja a többi kutya is!
- 2010-01-22 21:15
15
Kutyajogsi ... fantasztikus. A kutya nem azért támad rá az embere mert harcikutya, azért támad mert az Ember, felelőtlenül bánik vele. Az embernek kell a kutya helyett is gondolkodnia, és elkerülnie azt a helyzetet hogy a kutya támadással reagáljon valamire.
Bullterrierünk volt 8 évig ... mivel nem úgy lett nevelve hogy embereket egyen, nem is úgy viselkedett. Engem speciel eddíg csak 3x harapott meg kutya, érdekes módon egyik sem "harcikutya volt" hanem kis 3 kilós törpecirkálók. És hogy több embert harapnak meg Átlagban harcikutyák ... a statisztika egy dolog ... az meg egy másik dolog hogy az emberek  hajlamosak a harci kutyákkal másként bánni ... mert hát ki az aki egy palotapincsit agresszivitásra nevel? Viszont  a harcikutyákat sokan úgy is nevelik (verik őket, szándékosan hergelik) hogy agresszívek legyenek. Meg amúgy is, ha én egy nagy sárga nyúl jelmezben odamegyek egy akármilyen kutyához és elkezdem dögönyözni, akkor szerencsétlen kutya azt se tudja hogy fiú e vagy lány, és lehet hogy megszeppenésében jól seggbe harap. Nah, ez a harcikutyás kitételére vonatkozik a dolognak. (Lehet hogy hosszan beszéltem ugyanarról az egy dologról de csak azért, mert meg vagyok róla győződve hogy minden kutya olyan amilyenre nevelik, legyen az akár harcikutya vagy sem)

Kutyajogsi csak annyiból lenne hasznos, hogy úgy legalább nehezebben lehetne valaki kutyatulajdonos és talán kevesebb olyan embernek lenne kutyája aki nem tudja mivel jár a felelős kutyatartás. És nem azért akarna kutyát mert a kisgyerek nyúzza egy kutyáért, és ő Jajj de aranyos lesz és karácsonyra vesz egy kiskutyát

És nem kutyajogsit kéne bevezetni hanem szigorítani (jócskán) az állatkínzásért járó büntetéseket.
- 2010-01-22 21:13
14
Most láttam a szavazás állását, és komolyan meglepett.
Szomorú, hogy a második helyen azok állnak, akik szerint butaság.
Ezek szerint ők nem láttak még elég állatkínzós videót.
A másik oldalról pedig szívesen beköltöztetném őket olyan utcákba, ahol a nem helyesen tartott kutyák terrorizálják a környék lakóit.
Azt hiszem elég hamar meggondolnák magukat ez ügyben.
Ők lennének az elsők a támogatók közt : )
- 2010-01-22 20:30
13
Ja és a chip-et is kötelezővé tenném a kutya-jogsi mellé!
Összes hozzászólás (22 db) | Új hozzászólás | Kedvencek közé
 
 
cache